بيماري ها.درمان بيماري ها.خدمات درماني در خانه.بيماري هاي مسري بيماري ها.درمان بيماري ها.خدمات درماني در خانه.بيماري هاي مسري

خدمات پرستاری و پزشکی در منزل درمان نو

What-is-Asakis-disease

بيماري آسكاريس

بيماري آسكاريس يا انگل كرم انگليسي موجب عفونت دستگاه گوارش است و بوسيله كرمي به نام آسكاريس لومبريكوئيدس ايجاد مي‌شود، علائم اين بيماري با استفاده از دهيدره كردن بيمار از طريق سرم تراپي در منزل و خدمات پرستاري قابل رفع و اجرا مي باشد،  اين كرم در روده باريك ساكن مي‌شود و مي‌تواند به عوارضي مانند درد شكم، اسهال يا يبوست، خستگي و كاهش وزن منجر شود.

مهم ترين علامت هاي بيماري آسكاريس چيست؟

علائم بيماري آسكاريس ممكن است شامل درد شكم، افزايش حجم شكم، استفراغ، عفونت‌هاي مزمن ريه، كاهش وزن، و زخم‌هاي پوستي در اطراف مقعد باشد. درمان اين بيماري معمولاً با داروهاي ضدانگل مانند آلبندازول يا مبندازول انجام مي‌شود، اما در موارد شديدتر، ممكن است نياز به جراحي باشد. همچنين بهبود سطح بهداشت و شستشوي دست منظم مي‌تواند از انتقال عفونت به ديگران جلوگيري كند، از علائم مهم اين بيماري مي توان:

1. درد و ناراحتي در قسمت پاييني شكم

2. افزايش حجم شكم

3. استفراغ

4. عفونت‌هاي مزمن ريه، مانند سرفه و خلط

5. كاهش وزن ناشي از كاهش جذب مواد غذايي در روده

6. اختلالات در گوارش مانند اسهال يا يبوست

7. تشنج در موارد شديدتر

8. ممكن است در موارد خاص خروج كرم‌هاي زنده از مدفع مشاهده شود.

راه كار هاي پيشگيري از بيماري آسكاريس چيست؟

براي پيشگيري از بيماري آسكاريس، مهم است كه به موارد زير توجه كنيد:

1. شستشوي دست منظم با آب و صابون پس از استفاده از دستشويي و قبل از خوردن غذا.

2. خوردن مواد غذايي كاملاً پخته و طبخ شده به‌خصوص گوشت، ماهي و مرغ.

3. اجتناب از تماس با خاكي كه ممكن است آلوده به انگل باشد، مانند خاك حاوي مدفوع حيوانات.

4. انجام به‌روزرساني‌هاي دوره‌اي درمان دارويي براي افرادي كه در مناطقي با شيوع بالاي بيماري زندگي مي‌كنند.

5. توجه به بهداشت فردي و عمومي در محل زندگي و كار.

با رعايت اين موارد، مي‌توانيد از ابتلا به بيماري آسكاريس جلوگيري كنيد.

مهم ترين عوارض بيماري آسكاريس چيست؟

عوارض آسكاريس

بيماري آسكاريس مي‌تواند به عوارض جدي ايجاد كند، از جمله:

1. تخريب بافت روده: حضور كرم‌هاي آسكاريس در روده مي‌تواند باعث تحريك و التهاب روده شود و به تخريب بافت‌هاي روده منجر شود.

2. عفونت‌هاي ديگر: انسداد روده ناشي از كرم‌هاي آسكاريس مي‌تواند باعث عفونت‌هاي ديگري مانند عفونت‌هاي مثانه يا عفونت‌هاي دستگاه تنفسي شود.

3. عوارض ريه: اگر كرم‌هاي آسكاريس به ريه مهاجرت كنند، مي‌توانند التهاب ريه، عفونت‌هاي مزمن ريه و حتي آسم را ايجاد كنند.

4. كاهش جذب مواد غذايي: وجود كرم‌هاي آسكاريس در روده مي‌تواند منجر به كاهش جذب مواد غذايي و تغذيه نامناسب شود، كه باعث كاهش وزن و ضعف عمومي بيمار مي‌شود.

5. اختلالات رشد و توسعه: در موارد خاص، به ويژه در كودكان، حضور كرم‌هاي آسكاريس مي‌تواند به اختلالات رشد و توسعه فيزيكي و ذهني منجر شود.

در صورت مشاهده هر يك از اين علائم يا ترس از ابتلا به بيماري آسكاريس، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد تا تشخيص دقيق و درمان مناسب انجام شود و عوارض جدي جلوگيري شود.

تشخيص بيماري آسكاريس به چه شكلي مي باشد؟

تشخيص بيماري آسكاريس معمولاً بر اساس تاريخچه باليني، علائم، و انجام آزمايشات تشخيصي مانند آزمايش مدفوع و تصويربرداري انجام مي‌شود. روش‌هاي تشخيصي شامل:

1. آزمايش مدفوع: بررسي نمونه مدفوع براي شناسايي موجوديت كرم‌هاي آسكاريس يا تخم‌مرغ آن‌ها.

2. تصويربرداري: استفاده از راديولوژي تخصصي مانند راديوگرافي يا سونوگرافي براي تشخيص انسداد روده يا وجود كرم‌هاي آسكاريس در دستگاه گوارش.

3. آزمايش خون: انجام آزمايشات خون براي بررسي نشانگرهاي التهاب و افزايش آنتي بادي‌ها براي تشخيص عفونت.

4. بررسي علائم و علايم باليني: پزشك ممكن است با بررسي علائم و علايمي مانند درد شكم، اسهال يا يبوست، افزايش حجم شكم، و كاهش وزن، به تشخيص نهايي برسد.

با توجه به نتايج اين آزمايشات و ارزيابي تخصصي پزشك، تشخيص نهايي قطعي مي‌تواند اعلام شود و درمان مناسب شروع شود.

راه كار هاي درماني بيماري آسكاريس چيست؟

درمان بيماري آسكاريس

درمان بيماري آسكاريس اغلب با داروهاي ضدانگل انجام مي‌شود. داروهايي مانند آلبندازول يا مبندازول معمولاً براي كشتن كرم‌هاي آسكاريس و حذف آنها از روده استفاده مي‌شوند. مدت زمان درمان معمولاً توسط پزشك تعيين مي‌شود و ممكن است چندين هفته به طول بيانجامد.

علاوه بر داروهاي ضدانگل، ممكن است پزشك توصيه‌هاي ديگري نيز داشته باشد:

1. تغذيه مناسب: مصرف مواد غذايي سالم و غني از مواد مغذي براي تقويت سيستم ايمني بدن و بهبود بهبودي بيمار مفيد است.

2. تميزي و بهداشت شخصي: شستشوي دست منظم با آب و صابون پس از استفاده از دستشويي و قبل از خوردن غذا مي‌تواند كمك كننده باشد.

3. درمان عوارض: در صورت وجود عوارض مانند التهاب ريه يا انسداد روده، درمان اين عوارض نيز انجام مي‌شود.

در موارد شديدتر، مانند انسداد روده يا عفونت‌هاي مزمن، ممكن است نياز به جراحي باشد. همچنين، براي پيشگيري از عود بيماري، ممكن است پزشك توصيه‌هايي در خصوص بهداشت شخصي و محيطي بدهد. به همين دليل مهم است كه پس از درمان، نكات پيشگيري را به دقت رعايت كنيد.

مراقبت هاي لازم براي بيماري آسكاريس چيست؟

مراقبت‌هايي كه مي‌توانيد براي جلوگيري از ابتلا به بيماري آسكاريس و كمك به بهبودي بيماري انجام دهيد شامل:

1. شستشوي دست: شستشوي دست منظم با آب و صابون پس از استفاده از دستشويي و قبل از خوردن غذا به جلوگيري از انتقال انگل‌ها مي‌تواند كمك كند.

2. مصرف غذايي سالم: مصرف مواد غذايي پخته و طبخ شده به طور كامل و اجتناب از مواد غذايي خام كه ممكن است آلوده باشند، مانند سبزيجات و ميوه‌هايي كه قبلاً شسته نشده‌اند.

3. بهداشت محيطي: حفظ بهداشت محيط، به ويژه شستشوي دوره‌اي سطوح و تميزي به موقع دستگاه‌هاي بهداشتي مانند دستشويي‌ها، مي‌تواند از انتقال عفونت جلوگيري كند.

4. پيگيري درمان: رعايت دقيق دستورات پزشك و پايان دادن به درمان مقرر شده تا بهبودي كامل بيماري را تضمين كنيد.

5. مراقبت از كودكان: اطمينان حاصل كنيد كه كودكان بهبودي خود را دنبال مي‌كنند و از آنها خواهش كنيد كه به نكات بهداشتي مربوطه توجه كنند.

6. پاكسازي محيط: شستشوي منظم لباس‌ها، حوله‌ها و صفحات خواب به منظور كاهش مواد آلوده مي‌تواند به پيشگيري از عود بيماري كمك كند.

با رعايت اين مراقبت‌ها، مي‌توانيد خودتان و ديگران را از بيماري آسكاريس محافظت كنيد.

جمع بندي و گرفتن نتايج نهايي

بيماري آسكاريس ناشي از عفونت با كرم‌هاي آسكاريس است كه معمولاً به وسيله مصرف مواد غذايي يا آب آلوده به تخم‌مرغ‌هاي اين كرم انتقال مي‌يابد. علائم آن شامل درد شكم، اسهال يا يبوست، افزايش حجم شكم، و كاهش وزن مي‌شود. تشخيص بيماري از طريق آزمايش مدفوع و تصويربرداري صورت مي‌گيرد. درمان معمولاً با داروهاي ضدانگل همراه با توجه به توصيه‌هاي پزشك و مراقبت‌هاي بهداشتي انجام مي‌شود. بهبودي كامل نياز به رعايت دقيق درمان و مراقبت‌هاي بهداشتي دارد تا از عود بيماري جلوگيري


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/12/3 ساعت: ۱۲ توسط:rambod :